Laden, hoe doe je dat?
Het laden van een EV is als tanken, althans bijna. In plaats van een slang met een vulpistool is er nu een laadkabel. En in plaats van een vulopening achter een klepje is er een laadaansluiting. Indien je thuis niet oplaadt, volg de instructies van het openbare laadstation op te betalen met de bankkaart, app, chip. Druk de stekker van de laadkabel helemaal in de laadaansluiting van de wagen. Na enkele seconden wordt de stekker automatisch vergrendeld. Zodra het laden is gestart, knippert het ledlampje in de laadaansluiting groen.
De laadbeurt stopt automatisch zodra de accu vol is. De tijd die daarvoor nodig is, is onder meer afhankelijk van het type lader. Wie niet wil wachten totdat de batterij vol is, en eerder wil vertrekken, kan het laden op elk moment onderbreken.
Een EV thuis opladen is geen enkel probleem, mits er een stopcontact aanwezig is. De Solterra wordt geleverd met een lader die via het stopcontact de accu kan opladen. Beter is om na een aanpassing in de meterkast met een laadpaal thuis te laden, dat gaat sneller.
Heb je zonnepanelen op het dak? Dan zijn de kosten voor elektriciteit extreem laag en kan er bijna gratis worden gereden.
Bekijk het aanbod van thuisladersIn West-Europa is laden prima geregeld. Er zijn goed toegankelijke laadpalen en laadpleinen beschikbaar. België behoort tot de middenmoot in Europa als het gaat om laadpaaldichtheid. Dagelijks komen er steeds nieuwe laadstations bij. In 2022 waren er zo’n 28.000 openbare laadpalen in ons land, maar tegen 2030 moeten er dat zo’n 150.000 zijn. Parkeerplaatsen, stadscentra, supermarkten, pretparken, restaurant en hotels; openbare plaatsen hebben vaak een of meerdere laadpalen beschikbaar.
Langs de snelweg zijn, net als bij tankstations, ook laadmogelijkheden. Deze laadstations zijn vaak voorzien van razendsnelle Fast Chargers, die binnen een half uur vrijwel elke auto tot 80% opladen.
Thuisladen reken je af via je maandelijkse energierekening. Wie bij een laadpaal op de openbare weg, openbare parkeerplaats of langs de snelweg wil laden dient af te rekenen met een app, een chip of een laadpas. Die zaken zijn via diverse leveranciers vaak gratis of tegen een kleine (maandelijkse) vergoeding te bestellen. De meeste leveranciers van die passen maken in een app onder meer het laadgedrag, de beschikbare laadpalen op locatie en de laadkosten inzichtelijk. Subaru heeft zijn eigen laadpassen- en laadpalenleverancier: Electricea.
Dat betekent dat je Subaru-dealer als een one-stop-shop fungeert: je koopt er de Solterra, je kan er terecht voor een laadpaal voor thuis of bij je bedrijf en je ontvangt een laadpas. Electricea verzorgt desgewenst ook de administratie van de laadbeurten. En Subaru Care is een Solterra-specifieke app die je onder meer helpt je laadsessie te plannen.
Actieradius is belangrijk bij een elektrische auto: hoe ver kun je rijden op een acculading? Net zoals bij een auto op benzine of diesel is dat sterk afhankelijk van je rijgedrag en het gebruik. Een EV met vier inzittenden die volgas over de snelweg richting wintersport gaat, verbruikt meer dan een EV die met de stroom mee met 100 km/h over de E313 rijdt. Ook belangrijk zijn de in- of uitgeschakelde verbruikers. Gebruik van bijvoorbeeld airco, verwarming en stoel- en stuurverwarming hebben een nadelige invloed op het rijbereik.
De Solterra heeft standaard een warmtepomp waarmee het interieur voorverwarmd kan worden op het moment dat de auto nog aan de laadpaal staat. Dat heeft een positieve invloed op de actieradius, want dan is er tijdens het rijden minder energie nodig om het interieur op een aangename temperatuur te brengen.
Voorts is de Solterra voorzien van een slimme kachel die het gebruik van verwarming en stoel- en stuurverwarming automatisch aanpast aan de temperatuur en dat zo energiezuinig mogelijk doet.
De Solterra heeft een actieradius tussen de 415 en 465 kilometer, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Die waarden zijn vastgesteld door een onafhankelijke testinstantie op een van tevoren bepaald parcours. Elke nieuwe auto wordt over datzelfde parcours gereden en krijgt zo zijn officiële verbruikscijfers (WLTP).
Die cijfers laten zich onderling prima vergelijken. Om te bepalen of een EV voldoende actieradius heeft: de Belgische automobilist rijdt gemiddeld 43 kilometer per dag.
Hoe rijdt een elektrische auto?
Een EV, een volledig elektrische auto, rijdt geweldig. Doordat een verbrandingsmotor en dus motorgeluid ontbreekt, is een EV ontzettend stil. Door de eigenschappen van een elektromotor is er ook veel trekkracht beschikbaar, meteen al vanuit stilstand. Bij de Solterra is het bovendien mogelijk om de techniek zo in te stellen dat er sterk op de elektromotor wordt afgeremd zodra het rechterpedaal wordt losgelaten, je vertraagt dus zonder het rempedaal aan te raken. Dat maakt het mogelijk om meestal met 1 pedaal te rijden. Het vraagt wat gewenning, maar is zeer comfortabel.
Het grootste voordeel van volledig elektrisch rijden zoals met de Solterra is dat de auto geen uitlaatgassen uitstoot. Daarnaast is een EV door het ontbreken van een verbrandingsmotor stil en de elektromotor maakt het rijden snel en aangenaam.
Niet te onderschatten: door je EV thuis op te laden hoef je nooit meer naar laadstation op een moment dat het je niet uitkomt. Wie het laden van zijn auto slim plant, laadt thuis en op zijn dagelijkse bestemming en zal in de regel nauwelijks onderweg hoeven laden.
Naast aangename rijeigenschappen heeft het rijden in een volledig elektrische auto ook een aantal financiële voordelen. Voor meer informatie daarover kijkt u bij ‘kosten’.
Automobilisten die een EV overwegen, zien actieradius, of het gebrek eraan, als het grootste nadeel van het rijden met een elektrische auto. Er bestaat angst om niet tijdig te kunnen laden. Er zijn immers minder laadpalen dan tankstations en het laden duurt langer dan tanken.
Toch blijkt die angst in de praktijk vaak ongegrond. De gemiddelde Belgische automobilist rijdt ongeveer 43 kilometer per dag. Een EV met een actieradius van zo’n 400 km heeft dus voldoende ‘range’ om comfortabel en zonder angst dagen achtereen te kunnen rijden.
Goed om te weten: een elektrische auto is in de regel door zijn accupakket zwaarder dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Daardoor mag hij minder trekken dan een ‘conventionele’ auto.
Hoeveel kost elektrisch rijden?
Autorijden, en ook het rijden in een elektrische auto kost geld. Denk aan onderhoud, afschrijving, wegenbelasting (MRB), verzekering, brandstofkosten en parkeergeld. Door voor een volledig elektrische auto te kiezen zijn er financiële voordelen te behalen.
Om het rijden in een auto met een stekker te stimuleren zijn er ook op openbare parkeerplaatsen voordelen. Vaak bevinden de parkeerplekken met een laadmogelijkheid zich op de beste plekken van de parking, bijvoorbeeld dicht bij de uitgang van de garage, of het dichtst bij de winkelstraat. In sommige steden en op bepaalde locaties parkeren EV’s zelfs gratis.
Met de Solterra hebben we voor de eerste keer een volledig elektrische wagen in ons gamma. Aangezien niet iedereen bekend is met deze manier van aandrijving hebben we een online gids in het leven geroepen die als ‘Electric Living’ door het leven gaat. Het doel van deze gids? Je voorbereiden op de aandrijving van de toekomst waardoor jouw leven achter het stuur van de Subaru Solterra nog gemakkelijker zal zijn.
Welkom in onze showroom
Spring binnen voor een persoonlijke ontvangst en ontdek waarom Subaru zich onderscheidt van andere merken!